De vereniging van en voor verkeersslachtoffers, hun partners, familie en vrienden.

Bezitters Politie Porsches dragen verkeerslachtoffers een warm hart toe!

toegevoegd op

Op zondag 9 juli vindt er een heel bijzonder evenement plaats. Om 10.00 uur verzamelen zo’n 35 Porsches in (Rijks)politie-uitvoering bij het Porsche Centrum Gelderland te Heteren. Rond het middaguur vertrekken de bezitters van de Politie Porsches in colonne van Heteren naar het landgoed van State of Art in Lichtenvoorde. Het is voor het eerst dat alle modellen gezamenlijk de Nederlandse rijkswegen op gaan. Hiermee hopen de initiators het Guiness Book of Records te behalen. En veel geld op te halen voor Vereniging Verkeersslachtoffers.

In de stoet rijden ook diverse bekende Nederlanders mee, waaronder Gijs van Lennep, die als coureur in het verleden instructie gaf aan de medewerkers van de Algemene Verkeersdienst. De importeur van Porsche stelt een prijs ter beschikking voor de origineelste uitvoering. En niet alleen qua auto en de inrichting daarvan, maar ook voor de outfit van de ‘surveillanten’. Voor die dag is voor de twee Porsches in Dunbaruitvoering (OOV-striping) speciaal vrijstelling verleend van het auteursrecht om met de huidige politie-striping te rijden. Iedereen die geïnteresseerd is mag komen kijken. Een donatie voor de Vereniging Verkeersslachtoffers wordt op prijs gesteld.

Gedurende 35 jaar (1962-1996) reed de politie op de autosnelweg met snelle surveillance-auto’s van het merk Porsche. In 1962 was dat een 356 cabriolet met een 1600 luchtgekoelde boxermotor, de laatste Porsche die het strijdperk in 1996 verliet was een 964 cabriolet met een 3,6 liter motor. Het meest bekende en toonaangevende model was de 911 Targa. In totaal ‘versleet’ de (Rijks)politie ruim 500 Porsches.

De Vereniging Verkeersslachtoffers juicht de inzet van Porsches voor de politie toe. In de jaren ’50 van de vorige eeuw nam het aantal auto’s in ons land drastisch toe en daarmee steeg ook het aantal verkeersongelukken. De toen kersverse Verkeerspolitie zocht naar een passend vervoermiddel om toezicht mee te houden en vond deze in de vorm van sportwagenfabrikant Porsche. Van 1962 tot 1996 werden verschillende types van de beroemde sportwagen gebruikt om mee langs de snelweg te surveilleren en achteropkomend verkeer op een file te attenderen. Vanwege het prestatievoordeel dat de auto’s toen nog op de rest van het wegverkeer voor hadden, leek de politie overal tegelijk te zijn. Bovendien boezemden de Porsches ontzag in: een agent die uit zo’n auto stapt, heeft heel wat in zijn mars. Begin jaren ’90 begon de politiek aan het nut van de ‘politie-Porsches’ te twijfelen. Bovendien deed het matrixbord zijn intrede, waardoor de sportwagens ook niet meer nodig waren om het verkeer op naderende files te wijzen. Maar wat ons betreft mogen ze best weer ingezet worden. De uitstraling van de Porches heeft een intimiderende uitwerking op wegmisbruikers. We geloven dat dit vandaag de dag nog steeds geldt en bijdraagt aan veiligheid op de weg.

Wilt u de Vereniging Verkeersslachtoffers ook (eenmalig) sponsoren? Doe dat dan direct!

VVS_Facebook2017_politieporsche3