De vereniging van en voor verkeersslachtoffers, hun partners, familie en vrienden.

Telefoonverbod, column in De Telegraaf

toegevoegd op
 
Na mijn goede samenwerking afgelopen week met Reporter Termaat, om te komen tot een
onderbouwde oproep aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat)
voor het -3 pagina’s groot- artikel in De Telegraaf van 8 augustus jl. is deze column vandaag verschenen.
Na jaren van uitstel wacht Nederland nu enkel op daadkracht van Minister van Nieuwenhuizen.
De vereniging Verkeersslachtoffers stelt dat na jarenlange toezeggingen het geduld op is.
Appen en handhold bellen in het verkeer moet een algeheel verbod krijgen en met
beschikbare technische blokkade onmogelijk worden gemaakt.
Dit is nodig omdat de handhaving ondermaats blijft.
De verslaving aan de telefoon en daarmee “afleiding in het verkeer” neemt afschrikwekkende vormen aan.
Deze onnodige verkeersslachtoffers mogen wij niet opofferen.
Voorzitter:  Nelly Vollebregt
Column van reporter Gijsbert Termaat  over het telefoonverbod .

Ik het niet zo op verkeersministers.
Karla Peijs, Camiel Eurlings,
Melanie Schultz van Haegen en nu
Cora van Nieuwenhuizen. De laatste
niet omdat ze fervent Feyenoord-supporter
is, maar omdat ze net als veel
van haar voorgangers vooral druk is
met het aankondigen van maatregelen
om het verkeer veiliger te maken, in
plaats van daadkrachtig in te grijpen.
Neem het telefoonverbod in het verkeer.
Dat geldt nog steeds alleen voor
automobilisten en motorrijders. Fietsers
en voetgangers kunnen nog doodleuk
turend op hun schermpje aan het
verkeer deelnemen zonder daarvoor
aangesproken en beboet te worden.
Ik had deze week zelf nog bijna een
voetganger onder mijn auto, die al append
een rood verkeerslicht negeerde
en ’blind’ het zebrapad overstak. Ik
moest vol in de remmen om een aanrijding
te voorkomen. In plaats van een
bos bloemen als dank, kreeg ik ook nog
eens middelvinger opgestoken van deze
wandelvandaal.
Helaas zijn dit soort voorbeelden
geen uitzondering. Ook fietsers kunnen
er wat van en er is geen jongere die
geen smartphone in zijn hand heeft op
zijn tweewieler. Dat dit levensgevaarlijk
is, ervaart iedere verkeersdeelnemer
dagelijks. Maar probeer dat als ouders
maar eens uit te leggen aan een puber.
Je wordt lachend weggehoond: ’Zeur
toch niet, het mag gewoon hoor. Het is
niet verboden als je dat soms niet wist.’
Uitgediscussieerd ben je!
Toen automobilisten begin deze eeuw
een telefoonverbod kregen, adviseerde
de toenmalige verkeersofficier Koos
Spee al dat voor alle verkeersdeelnemers
wettelijk te regelen. Gelijk had hij,
want het is toch te gek voor woorden
dat er voor fietsers en voetgangers
andere regels gelden. De afleiding is
voor iedereen toch even groot. Maar hij
was een roepende in de woestijn.
Nu – bijna 18 jaar later – heeft bijna
iedereen een smartphone en vallen er
voor het eerst meer dodelijke slachtoffers
op de fiets (206) dan in de auto
(201). Het één kan niet los gezien worden
van het ander. Het zou een wakeupcall
moeten zijn voor onze verkeersminister,
die in één klap de foute inschatting
van al haar voorgangers goed
kan maken.
Maar zij trapt in dezelfde val. Ook zij
verschuilt zich weer achter plannen en
wetten die in voorbereiding zijn. Het is
veelzeggend dat zij, als door een adder
gebeten, reageert op de opening van
deze krant afgelopen woensdag. Veilig
Verkeer Nederland en de Vereniging
Verkeersslachtoffers verwijten de Rotterdamse
bestuurder een gebrek aan
daadkracht omdat een (wettelijk) telefoonverbod
voor alle verkeersdeelnemers
uitblijft en er nog altijd onnodig
slachtoffers vallen.
De bewindsvrouw gooit er direct een
tweet uit als de krant op haar deurmat
valt. ’Appverbod op de fiets komt er!’
schrijft ze. Weer een belofte en bovendien
mag je als fietser dus wél blijven
bellen. Om over de voetgangers maar te
zwijgen… Het is te hopen dat deze Feyenoord-
fan de lijfspreuk van haar club
eens snel ten uitvoer brengt: Geen
woorden maar daden…

 

door Gijsbert Termaat

 

Overgenomen met toestemming uit De Telegraaf van 11 augustus 2018