- Geschreven door: CMS
- Categorie: Over VVS
- Hits: 3442
- Excerpt: De wetgever zou veel meer moeten doen dan nu om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen i.p.v. stijgen. Onze verbetervoorstellen liggen bij de Tweede Kamer en zijn ook te vinden in ons ‘Zwartboek’ en de jaarlijkse Appendices hiervan.
Wij blijven vechten
De wettelijke positie van verkeersslachtoffers moet aanzienlijk worden verbeterd. Door de huidige, slachtoffer-vijandige, wetgeving wordt een verkeersslachtoffer erg eenvoudig ‘dubbel slachtoffer’. Het vaststellen van de aansprakelijkheid verloopt vaak moeizaam doordat het Proces Verbaal teveel op de strafrechtelijke en te weinig op de civielrechtelijke kant van de aanrijding is gericht, maar de aansprakelijkheid is cruciaal voor het slachtoffer. Want als de aansprakelijkheid niet onbetwistbaar wordt vastgesteld heeft het slachtoffer geen enkel recht op schadevergoeding. Dat hier een groot probleem speelt blijkt wel uit het gegeven dat jaarlijks 7 miljard Euro (!) van de kosten van de verkeersonveiligheid (door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid berekend op 14 miljard Euro per jaar) op de slachtoffers wordt afgewenteld. De slachtoffers betalen daarmee bijna drie maal zoveel als de motorrijtuigenverzekeraars.
De begeleiding van verkeersslachtoffers dient aanmerkelijk verbeterd te worden. Niemand weet van tevoren dat hij verkeersslachtoffer zal worden, maar na een aanrijding krijgt een slachtoffer met veel instanties (Politie, Justitie, medici, revalidatie, ziektekosten, (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid, keuringsartsen, re-integratie, UWV, etc.) te maken en moet er veel geregeld worden, terwijl het slachtoffer alle energie nodig heeft voor het lichamelijk en geestelijk herstel. Dit heeft voor het
slachtoffer sterk nadelige consequenties omdat deze noch voorbereid noch vertrouwd is met alle zaken die na een ongeval op hem afkomen. Als er ook nog sprake is van hersenletsel wordt dit voor een slachtoffer een haast ondoenlijke opgave. Deze problematiek zou door een ‘Case Manager’, die goed is ingevoerd, moeten worden overgenomen zodat het slachtoffer zich geheel op zijn herstel kan richten.
Er moet nog veel veranderen aan de Nederlandse wetgeving om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen. Eind 2015 boden we ons Zwartboek aan aan de Tweede Kamer. Hierin staat uitgebreid beschreven wat er allemaal veranderd zou moeten worden aan de wetgeving om dit te realiseren. Helaas blijkt steeds weer dat er politieke onwil is om hier serieus aan te werken, hoewel er vele mogelijkheden gebruikt zouden kunnen worden. Ieder jaar bieden we een appendix aan waarin we de ontwikkelingen van het afgelopen jaar beschrijven.
> Lees meer in ons Zwartboek.
Als we alcohol en snelheid kunnen uitbannen hebben al 2/3 van de verkeersdoden voorkomen. Ook de mobiele telefoon en navigatie leiden ernstig af. Elke vorm van het gebruiken van de mobiele telefoon (of navigatie) zorgt gedurende 27 seconden voor minder alertheid achter het stuur. De wetgeving rond het afwikkelen van de gevolgen van een verkeersongeval is nog steeds gebaseerd op de wet uit 1930 uit het Burgerlijk Wetboek, waarbij het slachtoffer, wettelijk gesproken, de ‘sterke’ partij is en geheel op eigen kosten en risico moet vechten tegen verzekeringsmaatschappijen.
We blijven vechten om de onderstaande doelen te bereiken:
- “Event Data Recorders” (EDR’s) moeten verplicht worden uitgelezen bij aanrijdingen.
- Handsfree bellen in de auto moet verboden worden.
- Gebruik van mobiele telefoon op de fiets moet verboden worden (zomer 2019 gerealiseerd, ook als deze in een houder staat, nu nog handhaven).
- De maximum snelheid moet 100 km/u blijven, ook in de avond en de nacht.
- Zero tolerance beleid m.b.t. alcohol en drugs:
- Het alcoholslot moet ingevoerd worden als “veiligheidsmaatregel”.
- Voer het “rijbewijsslot” verplicht in.
- Voer de “Intelligente Snelheids Adapter”(ISA) verplicht in.
- Er moet een grotere differentiatie in de aanbevolen snelheden komen op matrixborden, bijvoorbeeld 110 km/h, 90 km/h, 70km/h, 50 km/h en 30 km/h.
- De schade van een verkeersongeval/aanrijding moet verhaald worden op de veroorzaker als er sprake is van een verkeersmisdrijf.
- Er moeten recidive ingevoerd worden voor bekeuringen die gevaarzettend zijn.
- De afwikkeling van letselschadedossiers moet sterk verbeterd worden.
- Er moet serieus werk gemaakt worden van de vervolging van verkeersmisdadigers en leg straffen op die enigszins in verhouding staan tot de gevolgen van het misdrijf.
> Lees voor ons Zwartboek voor een overzicht en uitleg van alle doelen en adviezen.
Vecht u mee?
Voor € 18,- wordt u lid van onze vereniging. Hoe meer mensen zich bij ons aansluiten, hoe groter we de vuist kunnen maken richting de regering. Word lid!
- Geschreven door: CMS
- Categorie: Over VVS
- Hits: 2578
- Excerpt: We vinden het belangrijk om u op de hoogte te houden van ontwikkelingen. Journalisten, scholieren, politici en alle andere geïnteresseerden kunnen informatie bij ons opvragen.
We proberen zo goed mogelijk te informeren
De wet en regelgeving in het verkeer verandert nogal eens. Via onze website proberen we u zo goed mogelijk te informeren van de ontwikkelingen en spelen we zo goed mogelijk in op de actualiteit. Ga hiervoor naar ons nieuwsoverzicht.
Bent u op zoek naar specifieke informatie? Schroom dan niet om rechtstreeks contact met ons op te nemen.
- Geschreven door: CMS
- Categorie: Over VVS
- Hits: 2424
- Excerpt: De wetgeving moet veranderd worden in het voordeel van slachtoffers. We kunnen alleen gezamenlijk een vuist maken (leden en ons grote netwerk van partners). We proberen de samenleving te doordringen van het leed o.a. door ieder jaar een Herdenking te organiseren.
VVS VERBINDT
Door krachten te bundelen kunnen we twee belangrijke dingen bereiken. In de eerste plaats onze leden, een ieder die onze doelstellingen onderschrijft kan lid worden. We hebben een enorm netwerk van partners om ons heen. Hierdoor hebben we enerzijds meer draagkracht richting de politiek, maar anderzijds ook een goed vangnet hebben voor mensen die betrokken zijn bij een verkeersongeval. We kunnen mensen om die reden snel doorverwijzen naar de juiste instantie.
Een luisterend oor
Het kan soms heel even verlichting geven als er iemand is die naar uw verhaal luistert en een soortgelijke situatie heeft meegemaakt. Tijdens onze jaarlijkse herdenking is hier alle ruimte voor. Maar als u lid wordt van onze vereniging bent u ook van harte uitgenodigd voor onze ledenbijeenkomsten. Wilt u op een ander moment eens een gesprek met ons?
> Neem contact op
Indrukwekkende verhalen van andere verkeersslachtoffers
Soms kan het heel even helpen als je jezelf kunt herkennen in een ander en heel even begrip krijgt voor je eigen situatie. Een gevoel van verbondenheid. Om die reden hebben we een aantal verhalen van slachtoffers op onze site gepubliceerd. Wilt u zelf uw verhaal doen op de website, neem dan contact met ons op.
> Lees de verhalen van verkeersslachtoffers
- Geschreven door: CMS
- Categorie: Over VVS
- Hits: 3298
- Excerpt: Wij zijn een vereniging van en voor verkeersslachtoffers, hun partners, familie en vrienden.Ook kunnen wij u in contact brengen met hulpverleners via ons netwerk.
Heeft u of iemand die u lief heeft een ongeluk gehad?
Betrokken zijn bij een verkeersongeval is iets wat een leven lang bij blijft. De gevolgen zijn door de maatschappij niet te overzien! Vereniging Verkeersslachtoffers probeert op verschillende manieren hulp te bieden:
- Hulp bij psychische problemen
- Hulp bij lichamelijke problemen
- Hulp bij juridische problemen
Verenging Verkeersslachtoffers heeft een groot netwerk dat bestaat uit partners en adviseurs. Aan de hand van de situatie proberen we u zo goed mogelijk te begeleiden naar de juiste instantie, zodat u de hulp kunt krijgen die zo hard nodig is!
> Via onze wegwijzer kunt u zelf kijken welke zorg het beste bij u past.
Ziet u door de bomen het bos niet meer? Dan kunt u altijd contact opnemen. Geef aan op welke wijze u in contact met ons wil treden. We begeleiden u dan naar de juiste instantie. Dat kan per mail, telefoon of via een gesprek met een van onze vrijwilligers. Het is maar net wat u als prettig ervaart. Altijd is er een luisterend oor.
- Geschreven door: Administrator
- Categorie: Over VVS
- Hits: 106
- Excerpt: De VVS is aangesloten bij de Europese Federatie van Verkeersslachtoffers, FEVR (Fédération Européenne des Victimes de la Route), opgericht in 1991, met aanvankelijk 20 ledenorganisaties uit 15 Europese landen.
De Federatie is inmiddels uitgegroeid naar 24 aangesloten organisaties uit 17 landen. De Federatie en aangesloten verenigingen hebben gemeenschappelijke doelstellingen. De Federatie onderhoudt als NGO (Non Governmental Organisation) contacten op mondiaal en Europees niveau, waardoor de stem van de verkeersslachtoffers ook bij de Verenigde Naties, de WHO, Wereld Gezondheids Organisatie, en de Europese Unie gehoord wordt.
De Federatie coördineert als overkoepelende organisatie de activiteiten van de aangesloten verenigingen. Zo ook de Herdenkingsdag die altijd plaatsvindt op de derde zondag in november. Destijds, in 1995 toen de Herdenkingsdag werd ingesteld op initiatief van Engeland en Nederland, was de FEVR uitsluitend een Europese aangelegenheid en werd gesproken van de Europese Herdenking. In de loop van 2010 hebben een aantal slachtoffer-organisaties in landen buiten Europa zich bij de Federatie aangesloten want ook deze zusterorganisaties willen hun doden en gewonden op dezelfde dag herdenken. Daarom heeft de Algemene Vergadering van de FEVR besloten voortaan uit te gaan van een Wereldwijde Herdenkingsdag. Inmiddels hebben de Verenigde Naties de derde zondag in november aanbevolen als dé dag in het jaar om de verkeersslachtoffers te gedenken. In veel landen, waaronder Nederland, wordt naast de Landelijke Herdenking ook op enkele andere plaatsen een Regionale Herdenking georganiseerd.
De Paus heeft in 2003 voor het eerst tijdens het Angelus de zegen uitgesproken over de Worldwide Remembrance Day. In 2008 is in de algemene vergadering van de Verenigde Naties een Resolutie over deze dag aanvaard met algemene stemmen. Op 16-09-2008 werd dezelfde resolutie ook in het Congres van de USA aangenomen en in 2011 in de vergadering van de EU in Straatsburg.
De WHO heeft op 11 mei 2011 de periode 2011-2020 uitgeroepen tot decennium van Actie voor verkeersveiligheid en heeft tot doel om 5 miljoen levens te sparen. Dit wereldwijde plan geeft overheden, burgergemeenschappen en de private sector een handvat om samen te werken om de veiligheid van voertuigen en wegen te verbeteren en bestuurders van voertuigen, passagiers en voetgangers voor te lichten over veilig gedrag in het verkeer. Actie ondernemen om de levens van anderen in het verkeer te redden zal onze grootste bijdrage zijn aan de herinnering van hen die al in het verkeer zijn omgekomen of ernstig gewond. Laten we er een gedenkwaardig decennium van maken. Voor meer informatie over de FEVR verwijzen wij graag naar de website www.fevr.org.
Laatste nieuws
-
-
- Video: Impact verhoogde snelheid op remweg
- Algemene Ledenvergadering: za 17 augustus 2024
-
-
-
-
-
- > Bekijk al het nieuws >
Het verhaal van Ingrid
Het was in de vroege ochtend van 31 oktober 2020. Ik ging met mijn herdershond zijn dagelijkse rondje door het bos en langs het dorp fietsen. Geen betere manier om de dag te beginnen! Ik stak de provinciale autoweg over en sloeg rechtsaf het fietspad op richting het dorp. Het fietspad loopt naast de weg en wordt daarbij gescheiden door een groenstrook. Aan de andere kant ligt naast de sloot een boerenerf met dichte bosachtige begroeiing.
> Lees het hele verhaal > > Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >