Hoewel het CBS terecht meldt dat het aantal verkeersdoden in Nederland sinds 2000 met 42% is gedaald, blijven belangrijke doelstellingen op het gebied van verkeersveiligheid onbereikt. Zo is het aantal verkeersdoden door rijden onder invloed van alcohol of drugs de afgelopen jaren fors toegenomen. Ondanks deze stijging is het aantal grote alcoholcontroles afgenomen, wat de pakkans en preventie niet ten goede komt.
Daarnaast blijft afleiding door mobiele telefoons en andere devices een groeiend probleem. Gedragsindicatoren tonen een verslechtering, vooral op het gebied van rijden onder invloed en afleiding. Het aantal ernstig verkeersgewonden stijgt jaarlijks met gemiddeld 3%, en onder 60-plussers zelfs met 5% (bron: BD). Deze trends maken het behalen van de doelstellingen voor 2030 en 2050 steeds onwaarschijnlijker.
Ondanks de ambitie om het aantal verkeersslachtoffers in 2050 terug te brengen naar nul, daalt het budget voor verkeersveiligheid van 38 miljoen euro in 2024 naar 15 miljoen in 2029. De Verkeersveiligheidscoalitie en Vereniging Verkeersslachtoffers benadrukken dat structurele investeringen in veilige fietsinfrastructuur en verhoogde handhaving essentieel zijn om de huidige stagnatie in de daling van verkeersslachtoffers te doorbreken.
Lees het artikel op de website van CBS.
Doelstellingen voor 2030
In 2021 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen om het aantal verkeersslachtoffers in 2030 te halveren ten opzichte van 2019. Dit betekent een streven naar maximaal 330 verkeersdoden en 3.450 ernstig verkeersgewonden in 2030, uitgaande van respectievelijk 661 doden en 6.900 ernstig gewonden in 2019. Deze doelstelling sluit aan bij de ambities van de Europese Unie en de Verenigde Naties. Echter, volgens een doorrekening van de SWOV lijkt een halvering van het aantal ernstig verkeersgewonden tegen 2030 te ambitieus. Zonder aanvullende maatregelen wordt verwacht dat het aantal ernstig verkeersgewonden zelfs zal stijgen tot rond de 30.000 in 2030.
Doelstellingen voor 2050
Het langetermijndoel is om in 2050 nul verkeersslachtoffers te hebben. Deze ambitie is vastgelegd in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV). Om dit doel te bereiken, zijn aanzienlijke investeringen en concrete maatregelen nodig, zoals verbeteringen in infrastructuur en verhoogde handhaving. Zonder deze inspanningen blijft het behalen van deze doelstelling onzeker.