Chauffeur maakt auto tot moordwapen, door gebruik van smartphone

Augustus 2012 word ik zittend op mijn racefiets, frontaal gepakt door een (jonge) automobilist, die rijdend op een zeer smalle Dijkweg, met zijn telefoon bezig was, waardoor hij met te hoge snelheid mij niet heeft opgemerkt. Door de enorme klap ben ik over de auto geslagen en aan de rand van het Merwede-kanaal weer op de grond geklapt. In een algehele staat van coma en met hulp van een traumahelikopter ben ik, per sirene ambulance, onder begeleiding van motorpolitie in hoge snelheid naar het UMCU gebracht.  Bij aankomst had men hier de stelling: geen foto’s of scans maken, maar direct naar de OK, anders hoeft het niet meer…….   Ik heb de dood regelrecht in de ogen gezien, de enorme lijst aan breuken, bloedingen en verwondingen zijn eindeloos.

Na weken tussen hoop en vrees en vele operaties in het UMCU, ben ik daarna voor ruim een half jaar intensief begeleid in Revalidatiecentrum “De Hoogstraat”.  Dagelijks heb ik hard gevochten,  om met heel veel doorzettingsvermogen, door alle pijnen heen,  vooral het uiterste eruit te kunnen halen. Nog altijd werk ik wekelijks in een orthopedisch medisch centrum om het herstel tot het maximale te brengen. Zowel lichamelijk als geestelijk is het onnoemelijk zwaar, om door toedoen van een dergelijk misdadig gedrag, zo uit je leven te worden gerukt.

Rechtszaak:  Ruim 2 jaar na het ongeluk is mijn rechtszaak voor een meervoudige strafkamer behandeld. De Officier van Justitie heeft bepaald dat door de ernst van deze zaak recht gesproken dient te worden door 3 rechters. Mede daarom denk je dan te mogen uitgaan, dat een passende straf zal worden opgelegd,  voor dit bewust onachtzaam verkeersgedrag. In andere termen, een passende straf zal worden opgelegd,  voor  “het plegen van een verkeersmisdrijf” met ernstig en blijvend letsel tot gevolg. De rechters hebben uitgesproken en hebben de 100% schuldig bevonden dader,  met 90 uren werkstraf naar huis gestuurd .  Het slachtoffer welke 100% onschuldig is heeft levenslang.  De 90 uren werkstraf, kunnen wij   als maatschappij geen straf noemen, maar dat is de dader pamperen. Het verkeer zal niet veiliger worden als er geen passende straffen worden opgelegd na bewust misdadig verkeersgedrag.

Als zelfstandige ondernemer kan ik mijn vak als Makelaar-taxateur onroerende goederen niet meer uitoefenen. Mijn sportieve leven met frequent fietsen en roeien en mijn vele fysieke hobby’s zijn niet meer mogelijk. Nu  ben ik verworden tot een hulpbehoevende.

Social media en auto rijden gaat niet, maar dan ook nooit,  samen.  Denken dat het jou niet zal gebeuren en dat het multi-tasken  jou zeker wel goed zal afgaan,  is een fabel, dit blijkt uit wetenschappelijk  onderzoek. Er bestaan vrijwel geen mensen welke kunnen multi-tasken. Wat er gebeurt is het volgende: Als individu geef je onbewust voorrang aan één van de multi taken en maak je de andere taken ondergeschikt.  Daarmee is het gebruik van smartphones tijdens auto rijden, een onachtzaam verkeersgedrag voor jezelf, maar ook voor je mede weggebruiker (s). Het besturen van een motorvoertuig is een “Full-Time Job”.

Veiligheid in het verkeer is toch waar we allemaal beter van worden !!

Advies: Om de goede voornemens, na het lezen van deze gebeurtenis, blijvend te continueren.
Download de app op je smartphone   -A.S.R. rij veilig-.

Slachtoffer: Nelly Vollebregt

Wilt u ook uw verhaal doen?
> Neem contact met ons op.

Het verhaal van Jetty

Hij kreeg een taakstraf van 180 uur, ik levenslang!!

Op 23 september 2011 was ik na een avonddienst als wijkverpleegkundige op weg naar huis. Op ongeveer 10 minuten fietsen van huis moest ik wachten voor een rood verkeerslicht. Links van mij stond een auto te wachten ook voor het verkeerslicht. Toen mijn licht groen werd, ben ik op de fiets gestapt. Dan ben ik een stukje kwijt. Ik werd “wakker” toen ik klem onder mijn fiets onder de auto lag en over het asfalt werd geschoven. De automobilist remde niet!

> Lees het hele verhaal >
> Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >

Laat uw stem horen!

Heeft u tips, aandachtspunten, een vraag of wilt u meer informatie? Vul dan het formulier in en we nemen contact met u op. 

Form
naamemailfield
berichtfield

Alcoholslot moet een standaard veiligheidsmaatregel worden >>