Jan 2022 | (door Hans van Maanen)
Het valt op dat er in de media weinig aandacht wordt besteed aan de verkeersonveiligheid en vooral de gevolgen voor de slachtoffers, noch primair of secondair. Als er al melding wordt gemaakt van een aanrijding wordt het meestal op een weinig in het oog springende plaats in het medium gemeld, zelfs als er sprake is van dodelijke slachtoffers.

Als een slachtoffer naar het ziekenhuis wordt afgevoerd wordt dat nog wel genoemd, maar hoe het verder gaat met het slachtoffer is vrijwel nooit te vinden. Laat staan wat de langduriger gevolgen zijn. Gezien het feit dat er dagelijks twee dodelijke slachtoffers en zestig ziekenhuisgewonden te betreuren zijn, is dat eigenlijk onbegrijpelijk. En omdat van de ziekenhuisgewonden er dagelijks zo’n twintig blijvend letsel oplopen, zou er ook wel eens wat meer aandacht mogen zijn voor deze kant van de verkeersonveiligheidsmedaille. Wat de consequenties zijn voor de mensen rond de primaire slachtoffers, blijft gewoonlijk geheel onbesproken.

De desinteresse blijkt ook uit programma’s als ‘112 Vandaag’. Er wordt ruim tijd besteed aan de brand in het schuurtje bij de achterburen, als al melding wordt gemaakt van een dodelijke aanrijding wordt dat alleen bij de ‘korte berichten’ gemeld. En over de andere punten worden geen mededelingen gedaan, evenmin over de lange-termijn gevolgen.

Over de strafrechtelijke kant van aanrijdingen worden soms korte berichten uitgegeven, soms samen met de eis van de Officier van Justitie, maar de uitspraak is zelden te vinden in de ‘gewone’ media. En bij hoger beroep is dat nog minder. Wij betreuren dat ten zeerste omdat van het strafrecht toch een preventieve werking dient uit te gaan, maar als aan de strafrechtelijke gevolgen van aanrijdingen geen ruchtbaarheid wordt gegeven, is dit weinig effectief.

Door deze houding van de media is er bij het grote publiek weinig inzicht in de omvang van de verkeersonveiligheid en de gevolgen ervan: deze worden dan ook zwaar onderschat. En dus ook de kans, zelf slachtoffer te worden van verkeersonveilig gedrag van verkeershufters. Waardoor ook de handhaving op weinig begrip kan rekenen (‘ga boeven vangen!’), maar de verkeersonveiligheid richt meer ellende aan dan de hele georganiseerde misdaad bij elkaar. Dat zouden de media veel duidelijker moeten maken en als ze dat zouden doen, zouden ze een flinke bijdrage leveren aan het verminderen van de verkeersonveiligheid.

Het verhaal van Ingrid

Het was in de vroege ochtend van 31 oktober 2020. Ik ging met mijn herdershond zijn dagelijkse rondje door het bos en langs het dorp fietsen. Geen betere manier om de dag te beginnen! Ik stak de provinciale autoweg over en sloeg rechtsaf het fietspad op richting het dorp. Het fietspad loopt naast de weg en wordt daarbij gescheiden door een groenstrook. Aan de andere kant ligt naast de sloot een boerenerf met dichte bosachtige begroeiing.

> Lees het hele verhaal >
> Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >

Handsfree bellen in de auto moet verboden worden.. >>