3 mei 2018 | 30 april stond er een artikel in het AD, waarin de Vereniging Verkeersslachtoffers een stevig standpunt in neemt, namelijk: “Wij zijn er van overtuigd dat veel veroorzakers van zware ongevallen onterecht vrijuit gaan!”

Vorig jaar kwamen 613 mensen om in het verkeer, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Jaarlijks raken meer dan 21.000 mensen ernstig gewond bij verkeersongelukken. In het overgrote deel van deze gevallen doet het Openbaar Ministerie (OM) geen onderzoek. In 2017 belandden 460 ongelukken waarbij iemand omkwam of ernstig gewond was geraakt, wel bij het OM. Dat zijn tachtig zaken minder dan het jaar ervoor.

Eventdatarecorders die in moderne auto’s aanwezig zijn worden niet altijd uitgelezen na een ernstig ongeluk, terwijl de afgelegde rit tot in detail staat geregistreerd. Dat zou een standaard procedure moeten zijn.

Niet bij alle zaken die het OM onderzoekt, wordt daadwerkelijk overgegaan tot vervolging. Zonder oordeel van de rechter is er ook geen duidelijkheid over de aansprakelijkheid. Veel verzekeringen weigeren dan de schade te vergoeden, omdat het ongeval hun eigen schuld zou zijn.

Het volledige artikel in het AD is hier te lezen.

Dit artikel was aanleiding tot veel media-aandacht.
> Hans van Maanen bij Een Vandaag - Uitzending niet meer beschikbaar. 
> Nelly Vollebregt bij RTL Late Night - Uitzending niet meer beschikbaar. 

Het verhaal van Jetty

Hij kreeg een taakstraf van 180 uur, ik levenslang!!

Op 23 september 2011 was ik na een avonddienst als wijkverpleegkundige op weg naar huis. Op ongeveer 10 minuten fietsen van huis moest ik wachten voor een rood verkeerslicht. Links van mij stond een auto te wachten ook voor het verkeerslicht. Toen mijn licht groen werd, ben ik op de fiets gestapt. Dan ben ik een stukje kwijt. Ik werd “wakker” toen ik klem onder mijn fiets onder de auto lag en over het asfalt werd geschoven. De automobilist remde niet!

> Lees het hele verhaal >
> Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >

Laat uw stem horen!

Heeft u tips, aandachtspunten, een vraag of wilt u meer informatie? Vul dan het formulier in en we nemen contact met u op. 

Form
naamemailfield
berichtfield

Handsfree bellen in de auto moet verboden worden.. >>