3 mei 2018 | 30 april stond er een artikel in het AD, waarin de Vereniging Verkeersslachtoffers een stevig standpunt in neemt, namelijk: “Wij zijn er van overtuigd dat veel veroorzakers van zware ongevallen onterecht vrijuit gaan!”

Vorig jaar kwamen 613 mensen om in het verkeer, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Jaarlijks raken meer dan 21.000 mensen ernstig gewond bij verkeersongelukken. In het overgrote deel van deze gevallen doet het Openbaar Ministerie (OM) geen onderzoek. In 2017 belandden 460 ongelukken waarbij iemand omkwam of ernstig gewond was geraakt, wel bij het OM. Dat zijn tachtig zaken minder dan het jaar ervoor.

Eventdatarecorders die in moderne auto’s aanwezig zijn worden niet altijd uitgelezen na een ernstig ongeluk, terwijl de afgelegde rit tot in detail staat geregistreerd. Dat zou een standaard procedure moeten zijn.

Niet bij alle zaken die het OM onderzoekt, wordt daadwerkelijk overgegaan tot vervolging. Zonder oordeel van de rechter is er ook geen duidelijkheid over de aansprakelijkheid. Veel verzekeringen weigeren dan de schade te vergoeden, omdat het ongeval hun eigen schuld zou zijn.

Het volledige artikel in het AD is hier te lezen.

Dit artikel was aanleiding tot veel media-aandacht.
> Hans van Maanen bij Een Vandaag - Uitzending niet meer beschikbaar. 
> Nelly Vollebregt bij RTL Late Night - Uitzending niet meer beschikbaar. 

Het verhaal van Ingrid

Het was in de vroege ochtend van 31 oktober 2020. Ik ging met mijn herdershond zijn dagelijkse rondje door het bos en langs het dorp fietsen. Geen betere manier om de dag te beginnen! Ik stak de provinciale autoweg over en sloeg rechtsaf het fietspad op richting het dorp. Het fietspad loopt naast de weg en wordt daarbij gescheiden door een groenstrook. Aan de andere kant ligt naast de sloot een boerenerf met dichte bosachtige begroeiing.

> Lees het hele verhaal >
> Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >

Handsfree bellen in de auto moet verboden worden.. >>