Dit jaarlijkse document is inmiddels nummer 4 van het Zwartboek, dat door ons is aangeboden aan de Tweede Kamer der Staten Generaal in 2015. 

De ontwikkelingen op het gebied van de verkeersonveiligheid zijn verontrustend. De aantallen slachtoffers nemen toe, de streefwaarden voor 2020 zullen met geen mogelijkheid meer gehaald gaan worden en de cijfers over 2019 zullen waarschijnlijk weer slechter zijn dan die over 2018.

Bij de politiek ontbreekt de wil om de verkeersonveiligheid effectief terug te dringen, maatregelen die genomen zouden kunnen worden
blijven op de plank liggen, er komt geen noemenswaardig tegengeluid tegen de lobby van de automobielindustrie, die er keer op keer in slaagt om maatregelen uitgesteld te krijgen en partijpolitieke belangen worden belangrijker geacht dan menselijk leven en welzijn.

Het Zwartboek met de Appendices vormen inmiddels een “levend” document waarin de ontwikkelingen van de afgelopen jaren worden vastgelegd. De vele “zwarte” gebeurtenissen op de Nederlandse wegen worden niet alleen beschreven, maar ook voorzien van goed onderbouwde aanbevelingen, teneinde te komen tot een veiliger Nederland op de weg.

> Download hier het Appendix van 2019.
> Vind hier meer informatie over het Zwartboek.

Het verhaal van Ingrid

Het was in de vroege ochtend van 31 oktober 2020. Ik ging met mijn herdershond zijn dagelijkse rondje door het bos en langs het dorp fietsen. Geen betere manier om de dag te beginnen! Ik stak de provinciale autoweg over en sloeg rechtsaf het fietspad op richting het dorp. Het fietspad loopt naast de weg en wordt daarbij gescheiden door een groenstrook. Aan de andere kant ligt naast de sloot een boerenerf met dichte bosachtige begroeiing.

> Lees het hele verhaal >
> Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >

Handsfree bellen in de auto moet verboden worden.. >>