In juli heeft het CBS een persbericht doen uitgaan met de jubelende kop 'Daling verkeersdoden afgelopen 20 jaar groter bij autorijders dan fietsers', daarmee de indruk wekkend dat de maatregelen om de verkeersonveiligheid terug te dringen succesvol zijn geweest voor het gemotoriseerde verkeer. Maar een analyse van dit persbericht en de daarin gerapporteerde gegevens leert dat dit valt onder de categorie 'leugens, halve waarheden en statistieken'.

Want de daling heeft plaatsgevonden tussen 1999 en 2009 en is inmiddels omgebogen naar een stijging! Wij zien hierin een poging om de slechte prestaties van de kabinetten vanaf 2010 t.a.v. de verkeersveiligheid te verdoezelen en dit keuren wij ten zeerste af. Ook zijn wij van mening dat het CBS zichzelf hiermee geen dienst heeft bewezen. Ook heeft ons vertrouwen in dit instituut heeft een flinke knauw gekregen. Beide documenten zijn op deze website hieronder beschikbaar.

pdfDaling verkeersdoden afgelopen 20 jaar groter bij autorijders dan fietsers

pdfCBS cijfers Reactie

 

Het verhaal van Jetty

Hij kreeg een taakstraf van 180 uur, ik levenslang!!

Op 23 september 2011 was ik na een avonddienst als wijkverpleegkundige op weg naar huis. Op ongeveer 10 minuten fietsen van huis moest ik wachten voor een rood verkeerslicht. Links van mij stond een auto te wachten ook voor het verkeerslicht. Toen mijn licht groen werd, ben ik op de fiets gestapt. Dan ben ik een stukje kwijt. Ik werd “wakker” toen ik klem onder mijn fiets onder de auto lag en over het asfalt werd geschoven. De automobilist remde niet!

> Lees het hele verhaal >
> Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >

Laat uw stem horen!

Heeft u tips, aandachtspunten, een vraag of wilt u meer informatie? Vul dan het formulier in en we nemen contact met u op. 

Form
naamemailfield
berichtfield

Handsfree bellen in de auto moet verboden worden.. >>