Via deze weg willen wij uw leden attenderen op het bestaan van de “LISA LIFE SAVER” een dodehoeksysteem wat in Nederland al sinds 2005 naar volle tevredenheid wordt opgebouwd op vrachtwagens in Nederland.

Graag vraag ik uw aandacht voor het door Rik Werner geschreven artikel in het Duitse blad Truckstar van 14-07-2017 met betrekking tot het aantal slachtoffers n.a.v. ongevallen met de dodehoek als oorzaak.

Via deze weg willen wij uw leden attenderen op het bestaan van de “LISA LIFE SAVER” een dodehoeksysteem wat in Nederland al sinds 2005 naar volle tevredenheid wordt opgebouwd op vrachtwagens in Nederland. Dit systeem heeft deelgenomen aan diverse Ministeriele praktijkonderzoeken in Nederland en België en is tevens getest bij de gemeente Amsterdam door Professoren van de Technische Universiteit uit Delft. Dit eenvoudige systeem kwam als beste uit het onderzoek en kan 35% van de zogenaamde “dodehoekongevallen” doen voorkomen. Op basis van berekeningen met betrekking tot de genoemde aantallen doden, gewonden en aanrijdingen in bovenstaand artikel, betekend dit dat er jaarlijks in Europa méér dan duizend doden, 12 duizend zwaar gewonden en 60 duizend aanrijdingen voorkomen kunnen worden door gebruik te maken van dit systeem. Dit systeem waarschuwt fietsers en voetgangers door extra knipperlichten en een geluidssignaal dat zij zich naast een afslaande vrachtwagen bevinden.

Inmiddels rijden er in Nederland en België , enkele duizenden vrachtwagens met dit systeem rond. Met name voertuigen die veel in de binnenstad werkzaam zijn zoals vuilniswagens, bouwvoeruigen en distributievoertuigen. Ook meerdere Gemeenten waaronder Gemeente Amsterdam heeft al haar voertuigen met dit systeem uitgerust En is zeer tevreden over de resultaten.

Alwaar u een demovideo kunt bekijken van het systeem.

 

Met vriendelijke groeten,

Rob van de Moosdijk, bedenker van de LISA LIFE SAVER

Het verhaal van Jetty

Hij kreeg een taakstraf van 180 uur, ik levenslang!!

Op 23 september 2011 was ik na een avonddienst als wijkverpleegkundige op weg naar huis. Op ongeveer 10 minuten fietsen van huis moest ik wachten voor een rood verkeerslicht. Links van mij stond een auto te wachten ook voor het verkeerslicht. Toen mijn licht groen werd, ben ik op de fiets gestapt. Dan ben ik een stukje kwijt. Ik werd “wakker” toen ik klem onder mijn fiets onder de auto lag en over het asfalt werd geschoven. De automobilist remde niet!

> Lees het hele verhaal >
> Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >

Laat uw stem horen!

Heeft u tips, aandachtspunten, een vraag of wilt u meer informatie? Vul dan het formulier in en we nemen contact met u op. 

Form
naamemailfield
berichtfield

Alcoholslot moet een standaard veiligheidsmaatregel worden >>